7 март 2015 г.

козунак с фъстъчено масло




Понеже правя козунаци само около Великден и малко преди празника започва да ме гложди желание да замеся .
Не мога да не си позанимая главата какво ново да прибавя в колекцията и се сетих,че преди време в една американска седмица в Лидъл си взех бурканче фъстъчено масло с идеята най-после да го опитам.
Фъстъченото масло заедно със сусамовия тахан бяха двете неща,за които постоянно се навивах,че няма да ми харесат.
Е,да,ама се оказа,че и двете са приятни за моя вкус и напразно съм ги заобикаляла.





Този козунак е моето "запознанство" с фъстъченото масло ,хареса се не само на мен,но и на семейството.С остатъка от буркана съм си набелязала един чудесен браунис при Мина.
Извинявам се,за снимките с разпарчетосан козунак,но трябваше да онагледя конците.




Рулото се е паднало отгоре с тънката част и ми се разпука при печенето.
Даже мислех хич да не го снимам и показвам,но после като го срязах си промених нагласата - е, не е чак толкова зле,нали е най-важен вкуса.






Продукти:

3 яйца + 1 белтък
180 гр. захар
25 гр. свежа мая
200 мл. течна млечна сметана
40 мл. олио ( от гроздови семки )
60 гр. безсолно фъстъчено масло
ванилия
1 к.л. канела
настъргана кора от 1 портокал
700 гр. брашно ( приблизително количество,преценява се при всяко замесване в зависимост от гъстотата на сметаната и фъстъченото масло и големината на яйцата)

за пълнежа на рулото :

60 гр. фъстъчено масло
1 с.л. какао
2 с.л. кафява захар (може и бяла)
1 к.л. канела
30 гр. фино смлени орехи
2-3 с.л. сладко от круши ( или ябълки )






Приготвяне:

Смесете в купичка продуктите за пълнежа на рулото.
Количеството на сладкото да е толкова,колкото да се получи консистенция на гъст течен шоколад.

Затоплете леко сметаната и в нея разтворете маята.
Разбъркайте я заедно с 1 ч.л. брашно и 1 ч.л. захар и оставете настрани да шупне.
Разбийте яйцата и захарта с тел и ги сложете в контейнера на машината замесене.
Добавете шупналата мая,канелата,ванилията,настърганата портокалова кора и фъстъченото масло.
Прибавете около 300 гр. пресято брашно и пуснете машината да меси.
Постепенно добавяйте още брашно,докато тестото се събере на компактна,не лепнеща ,еластична топка.
Добавете олиото на няколко порции като изчаквате след всяка да се поеме и тогава добавяте следващата.
Когато свърши един цикъл месене нулирайте машината и пуснете още веднъж да го измеси повторно.Когато и вторият цикъл месене приключи изключете машината.
Поставете тестото на топло да втасва в леко намаслена купа ,покрита с прозрачно фолио,докато си удвои обема.
На леко намаслен плот с леко намаслени ръце разделете втасалото тесто на две равни части.




Първата част разделете на три,осучете три фитила и ги сплетете на плитка.
По желание може да сложите във фитилите локум или сушени стафиди.
Втората част от тестото разточете и намажете с плънката,навийте на руло.











Поставете козунаците в подходящи форми за печене,покрити с пекарска хартия.






Покрийте ги с прозрачно фолио,за да не съхнат и ги оставете на топло отново да втасат до удвояване на обема.






Разбъркайте отделения жълтък с 1 ч.л. олио и намажете козунаците отгоре.
Поръсете ги с фъстъчен крокант ( ако нямате такъв ще им подхожда сусам) и кристална захар.




Изпечете козунаците на 175 гр. до суха клечка.
Следете процеса и ако е нужно,покрийте ги с алум. фолио,за да не прегарят.
Плитката без пълнеж ще се изпече по-бързо,извадете я,когато е готова,а на рулото заради пълнежа ще му е нужно повече време - проверявайте го с клечка,трябва да излиза суха.




Готовите козунаци поставете заедно с формите върху решетка да изстинат за 5 мин.,след което ги освободете от тях,за да не се спарват и пак поставете на решеткат до пълно хлаждане. 




27 коментара:

  1. О, конци. О, чудо! Прекрасен козунак си направила, Роси.
    Много искам и аз да опитам, но в момента съм на малка диета.
    Ще се задоволя виртуално само, поне засега.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  2. Ех, твоите козунаци, Роси! Истински майстор си не само в приготовлението, но и в експериментирането на съставките! Вече три години следвам козуначените ти рецепти и съм абсолютно доволна от резултата. Затова и този вариант няма да пропусна да опитам :)
    Сърдечни поздрави, Роси!

    ОтговорИзтриване
  3. Аз само мога да си мечтая за такива козунаци... Роси, хич да не се отказваш да ни показваш вкусните си красоти, моля те! Пък аз ако събера смелост, този Великден ще замеся козунаци по твоите рецепти. :)
    Прегръдки, другарче, свалям ти шапка за колекцията! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Супер предложение, Роси! У дома много обичат фъстъчено масло, затова това ще се опита задължително! Сърдечни поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
  5. Вкусът е най-важен, ама ти така ги издокарваш тези твои козунаци, че му иде на човек да рипне до кухнята веднага! Прекрасен екземпляр за колектията ти, Роси!
    Прегръдка! Хубава събота и неделя, мила!

    ОтговорИзтриване
  6. Ауууу Роси, ти започваш доста преди Великден да изкушаваш с козунаците, а :) Направо си мечтая за такъв един пухкав, на конци :) но тази година може да ни се отвори парашута и да ядем домашни козунаци :)
    Хубави събота и неделя ти пожелавам, а утре - весело празнуване на най-женския празник!

    ОтговорИзтриване
  7. Ихаааа! Отрано почваш козунаците, Роси!
    Чудно изглеждат! А за рулото - "не толкова зле", изобщо не е подходящ израз, аз бих използвала "примамливо и чудесно", като определения :-)
    Аз си признавам, че много обичам сусамов тахан, но фъстъчено масло никак не харесвам. Не ми е хрумвало обаче, че фъстъченото масло може да се използва за козунак, току виж така използвано ми допадне :-)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  8. Ти си козуначената кралица, знам си аз. Но ще наблегна на останалите ти 100 модела- фъстъченото масло не е моят продукт никак. Друго си е шоколадец, мармаладец, сладко, ядки и кво ли не. Поздрав, Роси. Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  9. Много апетитни козунаци. Чудесни са.
    Аз също съм предубедена спрямо фъстъченото масло, но явно бъркам, като гледам тези вкусотии.
    Хубав празник.

    ОтговорИзтриване
  10. Ох, започна се :) няма да се мъча, ще се предам и ще си направя :)

    ОтговорИзтриване
  11. Ех,че си изкусителка.........
    Всички форми ми харесаха,а пък за разрезите нямам думи.....
    Честит празник,Роси!Прегръдки:)

    ОтговорИзтриване
  12. Впечатляващи козунаци, Роси! Няма начин да не замеся по твоя рецепта! :)
    Честит празник с пожелание за много здраве и щастие!

    ОтговорИзтриване
  13. Чудесно допълнение към колекцията! И продължавай да експериментираш, пък ние да те следваме! :)
    Честит празник и успешна нова седмица, Роси!

    ОтговорИзтриване
  14. Роси, бива ли така от сега да изкушаваш...Как ще устоя до Великден...Всяка година правя поне един козунак по твоя рецепта - винаги стават безупречни, и сега ще се доверя! Мога да те обявя за царицата на козунаците:)

    ОтговорИзтриване
  15. Нали знаеш, че съм те коронясала за царица на козунаците, перфектен както винаги!
    Честит празник! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  16. Честит празник, на патерици Роси.Бъди здрава, усмихната и много щастлива.Баба ми беше майстор на козунаците, правеше домашни, много вкусни козунаци.Днес понякога ги правим ръчно, друг път в хлебопекарна.Вариантите и рецептите са безброй.Твоите също са станали чудесни, но почакай, има още доста време до Великден.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  17. Роси, и аз като всички не мога да не ахна колко добре си измайсторила и този козунак. И какви хубави конци има... А съчетанието с маслото е много интересна. И аз като теб трябва да се запозная с него, но не знам защо все отлагам...
    Прегръдка и честит празник с малко закъснение! :)

    ОтговорИзтриване
  18. Роси, вълшебница си ти! Не за първи път ще се възхитя на твоята колекция от козунаци, а този вариант е наистита нещо ново за мен и със сигурност ще опитам нещо такова! Няколко пъти си била вдъхновение за моите печива и сега няма да е по различно положението, особено покрай печенето на козунаци! Благодаря ти за чудесната идея с фастъченото масло!
    Поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
  19. Благодаря на всички за изключително милите коментари и висока оценка,дано да я заслужавам,дами!
    Знаете,че постоянно търся нещо ново и нетрадиционно да експериментирам,би ми било твърде,твърде скучно всяка година да хапвам едни и същи козунаци.
    Който не харесва фъстъчено масло,може да го замени със сусамов тахан.
    Ако имаше от гръцкия на Лидъл не бих се колебала това да ми е следващия експеримент.
    Отдайте се на въображението си и да ви е сладко!

    ОтговорИзтриване
  20. Страхотен майстор на козунаците си, Роси!!! Най-добрата колекция!!! И какви конци само - апетитни и километрични!! Много ми е любопитен вкусът на фъстъченото масло в козунака - убедена съм, че е много ароматно и вкусно :) знаеш, че ние сме му любители у нас и веднага след като успея да пробвам едно друго твое приказно козуначно творение, ще пробвам и това.
    Поздрави и прегръдки на всички, мила - и вкусни дни до края на седмицата!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря,че пак щедро ме нахвали,мила!Кокосовият ти се получи зашеметяващ,дано за следващите празници опитате и този,защото наистина съм забелявала,че обичате фъстъчено масло.Прегръдка от мен и поздрави на всички мои приятели!

      Изтриване
  21. Отново чудесни идеи, Еликсирче! Майсторица си ти!
    Спечели ме от пръв поглед рулото. Искам, искамммм.... :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря,Дари,ще се радвам да ти хареса рецептата ,ако я опиташ!

      Изтриване
  22. Нямам думи.... Перфектен е, Роси! Поздравления за майсторските умения, мила! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за комплимента,Еви,трогната съм! :)

      Изтриване
  23. Като целогодишен любител на козунаците ви казвам, че и в юнска сутрин с мляко с кафе е с фин вкус и аромат. ...макар да го спретнах с царевично олио... Благодаря за рецептата. Запалиха ме снимките :):):)
    Румолина

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сега е най-благодатното време за месене и втасване,обаче аз за жалост само около Великден се настройвам за козунаци.Щастлива съм,че сте останали доволна от рецептата и че отделихте време да ме зарадвате с отзивите си!Благодаря ви,да ви е сладко и поздрави от мен,Румолина (колко красиво име имате)!

      Изтриване